Kurbanlık Hayvan
Yaklaşan Kurban Bayramı'nı sağlık ve afiyet içinde idrak ve bu bayrama mahsus ibadetlerimizi hakkıyla eda etmeyi Cenâb-ı Mevlâ'dan niyaz ediyoruz.
Kütahya'dan bir dostumuz soruyor:
1- Kurban alımları sırasında büyük hayvan kesmek isteyenler sığırın iki yaşını doldurup doldurmadığını anlamak için hayvanın ağzını zorla açarak dişlerine bakmakta, bu da o hayvan için satılıncaya veya ahırına dönünceye kadar defalarca devam eden bir işkenceye dönüşmektedir. Kurban adayının böyle acılı ve ürküntülü bir muameleye uğramasının önüne nasıl geçilebilir? İki yaşını doldurmuş olmanın dışında başka bir kriter yok mudur?
Cevap:
Telefonla yaptığımız konuşmada dostumuz, büyük baş hayvanlarda iki yaşını doldurmanın alameti olan “kapak atma” olmamışsa, iki yaşını doldurmuş göstermek için kerpeten ile hayvanın kapağını söktüklerini de söylemişti.
Bu konuda yıllarca önce sorulan bir soruya şu cevabı vermiştim:
“Altı ayını doldurmuş kuzular, bir yaşını doldurmuş koyunlar kadar iri ve gelişmiş olursa kurban edilmeleri câizdir” denilmiştir. Ancak aynı özellikteki sığır için fıkıhçıların çoğu bu cevâzı vermemişlerdir. Halbuki günümüzdeki besleme teknik ve imkânları, iki yaşında olmadığı halde, otlakta beslenen iki yaşındaki sığırlar kadar iri ve etli sığır yetiştirmeyi mümkün kılmıştır. Dişlerine bakarak değil, gövde büyüklüklerini ve kilolarını esas alarak “otlakta büyümüş iki yaşındaki ortalama sığır” büyüklüğü ve ağırlığındaki danayı kurban olarak kesmek, fıkıhçıların koyun için verdikleri ölçülere kıyas edilince câiz olmalıdır. Bu konu ile ilgili olarak rivâyet edilen hadîsleri böyle yorumlamak da mümkündür; nitekim Atâ ve Evzâî gibi müctehidler böyle yorumlamışlardır.
Bu vesile ile şunu da ifade etmek gerekli hale geldi:
Bilindiği gibi kurban ibadetinin hikmetlerinden (sebep, gaye) biri de yoksulların, bayram günlerinde et yemelerini sağlamaktır. Dinimiz yoksulların diğer ihtiyaçları ile başkaca hayır ve hizmetleri karşılamak için de başta zekat olmak üzere birçok vesileye yer vermiştir. Bu sebeple vakıf ve dernekler, topladıkları kurbanları satarak bedelini başka hizmetlere harcamak yerine (bu da caiz olmakla beraber) kurban etlerini yoksullara ulaştırmayı, yoksulların boğazlarından geçmesini temin etmeleri “kurbanın hikmetine” daha uygundur. Yurtları olan ve yıl boyunca muhtaç öğrencilere yemek veren vakıflar ve dernekler kurban etlerini soğuk hava depolarında koruyarak yedirebilirler, ama kurban etlerini satıp parası ile mesela bina yaptırmak, elektrik, su parasını ödemek… (tekrar ediyorum caiz olmakla beraber) hikmete uygun değildir.
Kalan iki soruya Pazar günü cevap verelim..
Sacrificial Animals
Kurban Bayram in the upcoming health and appetite and this festival realize our worship properly reserved to the most high-eda Mevlâ'dan I would like to petition.
We are a friendly question from Kutahya:
1 - Victims purchases large animals during the cattle of those who want to cut two years does fill out to understand the animal's mouth to force one's looking at the teeth, which he sold for animal or ranch repeatedly until you return to the ongoing torture has turned into. Candidate to treat the victims suffered such a painful and ürküntülü can switch to the front? Have reached the age of two outside of the Do not is a different criteria?
Answer:
We talk by telephone in our friend, the two reached the age of cattle to do great signs that "take cover" is not, to indicate the two reached the age of the animal's pincers are removed from said cover.
Asked a question on this issue several years ago gave the following answer:
"Six months fills the lamb, a sheep has reached the age of victims is much larger and would be enhanced permissible," he. However, the same facilities for the cattle fiqh most revelers did not give this cevâzı. However, today's technical and supply facilities, it is not two years old, in pasture-fed cattle in two years has made it possible to grow up big and meaty beef. Not looking at the teeth, body size and weight on the basis of "grass grown in two years the average cow" beef in size and weight as the victim of hackers, fiqh revelers for their sheep to the extent permissible should be compared. With regard to this matter is also possible to interpret such events were narrated; nitekim müctehidler such as ATA and Evzâî have commented on.
On this occasion also to express the Listener has become necessary:
As we know, the wisdom of the victims of worship (cause, purpose) is one of the poor, the feast day of eating is to be. Our religion of the poor and other needs and services to meet the additional no particular place to many occasions has given to charity. For this reason, foundations and associations, they have gathered the victims by selling price instead of spending on other services (although this is permissible) to sacrifice to reach the poorest among the poor from the throat to ensure passage "to the victim's wisdom" is more appropriate. Dormitories and the needy throughout the year to students who eat foundations and associations of victims of the cold storage for protection against can eat, but sell their sacrifice and with the money to have such building, electricity, water and money to pay ... (I repeat although inadmissible) wisdom is not suitable.
Let's answer the two questions remaining on Sunday...